Counterfeiting: de nieuwe rol van de Indonesische marktplaatsen

By November 26, 2020Merknamen

Een nieuwe beruchte koploper op het gebied van online namaakverkopen is in opkomst onder de online marktplaatsen. Het Indonesische platform Tokopedia zou Alibaba inhalen in de verkoop van illegale modeartikelen. Hoewel de grootste hoeveelheden geproduceerde en verkochte namaakgoederen nog steeds tot de Chinese e-shops behoren, zouden merkeigenaren zich ook in andere landen bewust moeten zijn van hetzelfde probleem.

Tokopedia is opgericht in 2009 en heeft de missie gevolgd om de handel te democratiseren door middel van technologie, aangezien het grootste deel van de Indonesische handel zich concentreerde rond grote steden met beperkte toegang tot goederen door consumenten die kleinere eilanden van de Indonesische archipel bewoonden. Met ‘s werelds 4e grootste bevolking wordt Indonesië ook een populaire locatie voor nepgoederenfabrieken vanwege de goedkope arbeidskrachten. Indonesië wordt beschouwd als een ontwikkelingsland, net als de economie en de koopkracht van de bevolking, die zich geen echte designmerken en luxeartikelen kunnen veroorloven en zich juist daarom wenden tot namaakgoederen.

Sinds het begin heeft Tokopedia royale financiering ontvangen van particuliere investeringsgroepen en wereldwijde risicokapitaal, met de meest recente investering van 2,2 miljard dollar van de Chinese e-commerce-gigant Alibaba. Er wordt ook verwacht dat het bedrijf verdere financiering van Temasek Holdings (Singaporese staatsbedrijf) en Google zal verkrijgen.

Tokopedia faciliteert niet alleen de winkelervaring, maar breidt haar aanbod uit naar fintech, betalingen, logistiek en webstore partnerships. De online marktplaats is gebaseerd op het idee van door gebruikers gegenereerde inhoud, wat betekent dat elk product dat beschikbaar is op Tokopedia wordt geüpload en verkocht door onafhankelijke gebruikers. De dienst is gratis te gebruiken en iedereen kan binnen enkele minuten een online winkel openen. Dit opent uiteraard de deur voor illegale verkopers en nepdealers.

De 2019 Review of Notorious Markets for Counterfeiting and Piracy, opgesteld door The Office of the United States Trade Representative, stelt dat grote aantallen nepproducten, variërend van modeartikelen, cosmetica en accessoires tot schoolboeken, waarvan sommige openlijk worden verkocht op het platform, regelmatig worden gerapporteerd door de rechthebbenden. De handhaving van rechten blijkt echter problematisch te zijn vanwege onduidelijke rapportageprocedures en te hoge eisen aan de vereiste documenten. Bovendien lijken de beheerders van Tokopedia weinig zorg te besteden aan het blokkeren van recidivisten, waarbij sommigen van hen al zeven jaar actief zijn op de markt.

Namaakhandel is niet het enige problematische aspect van Tokopedia. In maart 2020 kreeg het platform te maken met een cyberaanval die 91 miljoen gebruikers (bijna 100% van de Tokopedia-klanten) trof, waarbij hun persoonlijke gegevens werden gestolen en te koop werden aangeboden op de Darknet. Enkele maanden later verscheen de gestolen informatie op Facebook en was door iedereen gratis te downloaden. Hoewel de beheerders van het platform ervoor zorgde dat wachtwoorden en betalingsgegevens veilig bleven dankzij toegepaste encryptiemethoden, is het duidelijk dat Tokopedia niet voldoende veiligheidsmaatregelen heeft genomen om de gegevens van haar klanten te beschermen. Als gevolg daarvan werd Tokopedia geconfronteerd met een rechtszaak die door de Indonesische Consumentengemeenschap werd aangespannen.

Volgens Tokopedia worden hun diensten maandelijks door meer dan 100 miljoen mensen gebruikt, waaronder bijna 10 miljoen handelaren. Omdat het platform functioneert op basis van door de gebruiker gegenereerde inhoud, neemt het geen directe verantwoordelijkheid voor eventuele inbreukmakende inhoud. Hoewel Tokopedia stappen aanbiedt om aanbiedingen te melden die inbreuk maken op IP-rechten, is het eigenlijk onmogelijk om de knoppen en links te vinden waar een product kan worden gemeld.

EBRAND is er om te helpen bij het ontdekken van vervalsingen, ongeautoriseerde verkopers en misbruik van uw merkproducten. Ons innovatieve platform detecteert inbreukmakende content en berekent het risico dat dit met zich meebrengt voor uw merk. Wij monitoren de meest populaire marktplaatsen, waaronder Tokopedia, op zoek naar productpiraterij en ons deskundig juridisch team volgt handhavingsprocedures die uniek zijn voor elke marktplaats. Als u geïnteresseerd bent in het beschermen van uw merk tegen namaak met behulp van geautomatiseerde, intuïtieve en tijdbesparende oplossingen, aarzel dan niet om contact op te nemen met onze specialisten.

Author Edwin Fontein

More posts by Edwin Fontein